Saturday 19 October 2013

Hati Coffee Boy 3

Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikum dan hai semua...

Buat yang tertinggal bas ekspres untuk cerpen Fitri ni, meh sini Fitri bagi part 1 dan part 2.

PART 1
PART 2



Phewwiittt.. Manisnya senyuman anda. Cuba sebelum baca tu senyum dulu. Sampai tahap tersengih pun tak apa. Bukannya Fitri ada kamera nak ngintip korang senyum... :)
TAK MAU STRES-STRES!



“MORNING.” Ucap Haziqy kepada Hanim yang sedang menyapu roti dengan mentega kacang yang lengkap dengan uniform sekolah. Berkerut-kerut dahi Hanim melihat abangnya pagi ni. Termakan ubat tidur jenama gerbang malam ke abangnya malam tadi sampai bermorning-morning bagai.

“Assalamualaikum.” Sindir Hanim.

Haziqy yang sedang mencuci tangannya tersengih sendiri. Tak pasal-pasal jadi ‘bahan’ adiknya pepagi buta ni. Dalam hati dia menjawab salam yang dihulur oleh Hanim. Dia menarik kerusi di hadapan Hanim. Sekeping roti yang sudah disapu mentega kacang dicapai dari atas pinggan.

Tersengih-sengih sambil mengunyah roti mengalahkan mengunyah marshmellow.

“Abang. Tak sihat ke? Risau pula adik tengok abang dok tersengih-sengih macam kerang busuk.” Soal Hanim dalam nada risau seraya meletakkan roti yang telah disapu dengan mentega kacang ke dalam piring.

Haziqy masih lagi dengan sengihan yang tak lekang di bibirnya. Makin pening kepala hotak si adik bila tengok abangnya yang dah separuh mereng hampir nak gila.

Hanim hanya menggeleng dan terus menutup botol mentega kacang. Daripada dia tengok muka mereng abang dia lebih baik dia siap cepat-cepat. Cepat siap cepat pergi sekolah. Tiga keping roti dicapai dari dalam piring lalu dimasukkan ke dalam bekas.

“Hanim pergi dululah. Tunggu abang makan macam tuan putera bersantap. Sopan sangat!” Sempat Hanim menyindir Haziqy sebelum bergerak menyalami tangan Haziqy.

Haziqy mencerlungkan matanya ke arah Hanim. Ikutkan hati nak aje dia makan ‘budak kecik’ ni hidup-hidup. Cuma ingat yang ‘budak kecik’ tu adik dia aje.

“Assalamualaikum.” Laung Hanim dari arah ruang tamu.

“Waalaikummussalam.” Jawab Haziqy perlahan lantas kembali mengunyah rotinya. Bayang Zehra asyik terbayang-bayang sampai boleh jadi gila bayang. Kira dah boleh masuk Malaysia Book of Record dah ni. Tak pernah-pernah dia jadi mat gila bayang tiba-tiba aje bertukar.

Impak yang hebat!

Pom pam pom pam... Haziqy sorang-sorang bersiap nak keluar pergi mengisi periuk nasi. Pergi kerja pun dah macam nak pergi berjumpa dengan Siti Nurhaliza. Tersenyum selebar lebuh raya utara-selatan.

“Uit! Kena sampuk jin cinta ke? Tersenyum lain macam aje aku tengok kau ni.” Tegur Syarul yang sedang sibuk menyusun cawan dan gelas di atas rak. Tapi sibuk-sibuk pun nampak juga perubahan yang terjadi pada pekerja merangkap rakannya itu.

“Assalamualaikum, bos. Sihat bos?” Lain yang ditanya lain pula yang Syarul dapat.

Syarul memandang pelik ke arah Haziqy yang tersenyum lain macam tahap semacam orang lain nengoknya.

“Waalaikummussalam. Aku tak sihat hari ni lepas nampak senyum kau. Kau ni kenapa? Dah lebih tiga tahun kau kerja dengan aku tak pernah lagi aku tengok senyuman kau macam ni. Dah jumpa bakal bini ke?” Syarul memberikan soalan cepumas.

Haziqy hanya menjawab dengan mengukirkan sebuah senyuman yang lebar lagi lebar dan lebar lagi dari yang tadi. Dia terus berlalu naik ke tempat simpan barang pekerja di tingkat atas meninggalkan Syarul dengan kerjanya.

Syarul menghantar Haziqy dengan pandangan mata. Rasa nak telan aje manusia yang bernama Haziqy. Itulah perasaan Syarul.

Haziqy menapak setiap anak tangga ke tingkat atas sambil bibirnya terkumat-kamit menyanyikan sebuah lagu yang hanya dia yang tahu. Tersengih-sengih dia meletakkan begnya ke dalam loker.

Salah seorang pekerja di kafe’ tersebut turut memandang pelik ke arah Haziqy tapi Haziqy buat dek aje. Terus dia melangkah turun untuk memulakan kerjanya. Dia melihat ke arah sekeliling. Cuba mencari kelibat seseorang.

Syarul hanya mampu menggelengkan kepala. Dia rasa dia tahu ini simptom ‘sakit’ apa tapi rasa macam tak percayalah pula yang ‘sakit’ tu dihidapi oleh seorang yang berhati ais. Konon tak nak fikir soal cinta dulu demi menyara pelajaran adiknya.

Adalah lebih kurang dalam tiga jam setengah Haziqy membuat kerja di kafe’ tersebut sambil mata melilau-lilau. Lepas tu dia dah mula frust sebab yang dicari tak muncul-muncul.

“Der, kalau lu nak awek, jangan biarkan awek tu diibaratkan sebagai perigi mencari timba. Dia malu. Kau kalau betul anak jantan, buka langkah dulu. Soal pelajaran adik kau tu mungkin boleh dibincang elok-elok.” Tegur Syarul mencantas lamunan Haziqy.

Haziqy mencemik mendengar hujah dari ‘Yang Berbahagia’ bos Syarul.

“Kau tak faham, bos.” Selamba Haziqy membalas.

Syarul berkerut. “Oi! Aku ni lelaki tau, bukannya pondan. Aku faham perasaan kau. Apa yang kau rasa, aku pun rasa juga. Kita lelaki! Aku tahu kau tengah usha-usha awek nak buat bini.” Syarul menepuk bahu Haziqy.

Haziqy menghela nafas panjang. Menyampah pula dengan sikap terlebih prihatin si Syarul. Sakit jiwa dengar ‘nasihat’ bosnya tu.

“Aku tahulah kau bukan pondan tapi kita ni lain hati walau satu jantina. Bukannya aku suka orang tu, kau pun akan suka orang tu. Kau sayang nenek aku ke?” Bicara Haziqy namun matanya tidak memandang ke wajah Syarul walau seinci.

Bayang yang dicari tiba-tiba muncul membuatkan Haziqy bingkas bangun. Syarul yang terkejut dengan tindakan drastik rakan baiknya turut terbangun. Ada segarit senyuman menghiasi bibir abang Hanim itu.

Berkerut-kerut dahi Syarul melihat telatah Haziqy. Lantas dia berpaling untuk turut melihat ke arah yang dipandang oleh Haziqy. Membuntang biji matanya apabila melihat  Zehra yang keseorangan duduk di meja biasa dia dan Sara melepak.

Selalunya Zehra bersama Sara tapi hari ini, hanya Zehra seorang tanpa Sara. Haziqy pula apa lagi, laju jemarinya menggapai sehelai cebisan kertas di tepi kaunter lalu dicoretkan sesuatu ke atasnya. Syarul yang sesekali cuba untuk mengintai apa yang dicoret oleh Haziqy ditepis dengan tangannya.

Sudahnya Syarul hanya mencebik dan terus berlalu masuk kembali ke dapur. Daripada dia asyik melayan orang gila bayang, ada baiknya dia bancuh kopi untuk pelanggan yang tersayang.


BERDEBAR-DEBAR dada Haziqy melangkah ke arah Zehra yang berseorangan. Di sebelah tangan kanannya ada buku menu dan terselit kertas yang tercoret luahan jiwanya.

“Ehem...” Haziqy berdehem bagi menyedarkan Zehra yang asyik memandang ke arah luar.

Zehra terkejut lantas berpaling melihat Haziqy yang tersenyum manis ke arahnya. Tiba-tiba hatinya terdetik sesuatu.

Mamat ni ada pe’el dengan aku?

“Awak tengok dulu buku menu ni nak minum apa nanti saya datang balik ambil order.” Ujar Haziqy seraya meletakkan buku menu ke atas meja dan terus berlalu sambil tersengih-sengih.



Berkerut-kerut dahi Zehra melihat Haziqy yang sudah menghayunkan kaki meninggalkannya dengan buku menu. Pelik! Selama entah berapa tahun dia minum dan makan di kafe’ tersebut tak pernah lagi pelayan tinggalkan pelanggan dengan buku menu lepas tu pelayan blah macam tu aje.

Pelik atau tidak, dia tetap menyelak setiap helaian buku menu tersebut. Dalam asyik meneliti nama-nama kopi yang tersenarai dalam buku menu tersebut, matanya melekat ke arah secebis kertas yang terselit di tengah-tengah. Ini memang pelik lagi. Sejak bila kafe’ ni ada servis letak cebis kertas dalam buku menu.

Jemarinya tetap mengambil kertas tersebut. Tekun dia membaca.

Tak tahu bila tapi wajah awak sering menjelma di minda saya. Saya cuba lupa tapi wajah awak kian menghantui. Saya tak tahu mengapa dan sejak bila wajah awak menjadi bayangan saya. Tapi saya yakin ada hikmahnya.

Dalam satu nafas Zehra membaca kata-kata yang tercoret di atas cebisan kertas tersebut. Kecil besar matanya ketika membaca. Mana tidaknya, kertas kecik, tulisan pun kecik tapi ayatnya panjang nauzubillah.

Debaran di dada Haziqy sebentar seolah bertukar dengan Zehra. Zehra menelan liurnya berkali-kali. Ingatannya terbayang wajah Sara. Agak-agak Sara mengamuk tak kalau dia dapat tahu Zehra dapat surat cinta dari Haziqy?

“Dah baca?” Lamunannya terhenti di situ apabila suara seseorang menampar gegendang telinganya.

Dia lantas berpaling melihat ke arah sebelahnya. Haziqy berdiri tegak sambil memandang wajahnya. Wajah jejaka yang kacak itu kelihatan manis dengan sebuah senyuman menghiasi bibirnya.

“Apa maksud, awak? Saya membayangi hidup awak? Macam tu?” Bertubi-tubi Zehra menghulur soalan buat jejaka itu. Berkerut-kerut dahinya melihat jejaka itu.

Haziqy tertawa kecil. “Lebih kuranglah kut. Tapi, rasa macam... Tak manislah pula kan. Tak ada sebarang relationship tapi saya asyik teringatkan awak. Saya...” Tak sempat untuk Haziqy meneruskan kata-katanya, Zehra sudah memotong.

Wait! Apa yang awak cuba sampaikan pada saya ni? Awak asyik teringat saya lepas tu awak rasa tak manis. Apa sebenarnya yang awak nak beritahu?” Berkerut-kerut dahi rakan Sara melihat Haziqy.

Haziqy tersenyum senget. “Will you marry me?” Perlahan suara Haziqy menuturnya membuatkan dada Zehra bergetar.

Are you crazy?! Apa awak fikir kehidupan kita ni umpama sebuah novel cinta ke? Baru jumpa, kenal pun tidak lepas tu suka-suki aje awak propose saya jadi bini awak. Buatnya saya ni perogol ke penyamun ke, aniaya aje awak.” Bidas Zehra.

Kata-kata Zehra mengundang tawa Haziqy. Galak dia ketawa mengundang banyak mata. Tak terkecuali Syarul dan pekerja-pekerja lain di kafe’ tersebut.

Syarul segera menapak ke arah Haziqy. “Beb, kau nak gelak kalah pontianak, langsuir ke langsir ke tak apa tapi tolong gelak dekat luar. Seganlah ramai orang tengok ni. Pergi  ke luar.” Bisik Syarul kepada Haziqy.

Haziqy berhenti ketawa dan tersengih ke arah Syarul. “Sorry.”

Syarul hanya menggeleng lalu meninggalkan Haziqy bersama-sama Zehra. Terangkat-angkat kening Zehra memandang jejaka yang dicop pelik di hadapannya kini.

“Awak, kita berbual dekat luar nak tak?” Ajak Haziqy.

Zehra mengetap bibir sambil memandang wajah Haziqy. Perlahan dia mengangkat punggung dan terus keluar dari kafe’ tanpa sepatah kata pun. Dia berhenti di hadapan sebuah menjual haiwan yang terletak selang tiga buah kedai dari kafe’ milik Syarul.

“Kucing tu comel tapi awak comel kurang sikit dari kucing tu.” Kata Haziqy yang melihat ke arah seekor anak kucing di dalam sangkar di dalam kedai haiwan tersebut.

Tajam mata Zehra melihat Haziqy. Nak pikat, nak buat jadi bini tapi puji payah. Eh, ada termaktub ke dalam undang-undang yang kalau nak ambil seseorang itu kena puji, tak boleh mencaci?! Ahh, whatever.

“Kurang comel sebab tak senyum. Selalu saya tengok elok aje awak senyum bila dengan Sara kenapa tiba-tiba hari ni awak bermuram durja? Terkejut dapat surat cinta dalam buku menu?” Usik Haziqy sambil tersengih-sengih memandang Zehra yang masih mencuka.

Zehra menjulingkan matanya. Menyampah pula duduk dengan jejaka pelik ni. Tak sangka rupa-rupanya coffee boy Sara seorang jejaka yang pelik. Pelik dari segala segi.

“Awak, saya pun tak tahu mengapa tapi ia berlaku secara tiba-tiba. Dalam kurang 48 jam, wajah awak membayangi dua hari saya. Nak kata saya asyik teringat awak, tipulah.” Haziqy membuka cerita sejak bila Zehra tiba-tiba menjadi bayangnya.

Bicara Haziqy menarik perhatian Zehra. Zehra berpaling melihat ke arah Haziqy yang masih lagi ralit melihat kucing di dalam kedai haiwan tersebut. Tak dia nafikan hatinya bergetar tatkala berada rapat dengan jejaka itu walaupun cuma dua jengkal jaraknya tapi debaran tetap dirasai.

“Dua orang suka dekat saya tapi hati saya tolak mentah-mentah. Seorang jenis kepoh manakala seorang lagi jenis hantu fesyen. Dua-duanya buat saya serabut walaupun sekadar melihat. Tapi awak, you look so georgeous even just with your tudung bawal.” Haziqy menjeling Zehra melalui ekor matanya.

Dari Zehra berkerut. “So, sekarang ni awak cuba nak katakan yang Sara tu berfesyen keterlaluanlah?” Zehra tidak senang apabila rakannya dikutuk.

No, no... Saya tak bermaksud macam tu. Cuma saya tak berapa suka fesyen lilit berbelit dia. Saya suka cara awak. Simple and sweet.” Sempat dia memuji Zehra.

Zehra menggigit bibirnya. Dalam diam dia terharu mendengar pujian Haziqy. Haziqy ialah orang pertama yang memuji gayanya yang biasa-biasa itu. Selama ini, rakan-rakan lelakinya hanya mengutuk dia old fashion. Orang dah pakai pashmina la, apa la, tapi dia masih lagi dengan tudung bawal.

“Tapi, saya takut nanti dosa saya kian menggunung. Saya cuba lupakan awak tapi saya gagal. Saya...” Ayatnya tergantung di situ menggamit mata Zehra untuk melihat ke arah jejaka itu.

“.. dah buat solat istikharah. Hati saya mengatakan awak untuk saya dan saya yakin kita ada jodoh.” Zehra terkedu. Begitu cepat coffee boy Sara membuat solat istikharah walhal baru dua hari Zehra menjadi bayangannya. Nampak! Ya, nampak sangat dia serius soal cinta.

Zehra tertunduk sebentar sebelum kembali mendongak memandang Haziqy.

“Awak tak rasa ke yang awak terlalu cepat bertindak dan terlalu berharap? Kalau saya bukan jodoh awak macam mana?” Soal Zehra mengundang ketawa di bibir Haziqy.

Memang layaklah jejaka itu dicop pelik. Orang tanya serius dia bantai gelak. Nak aje Zehra humban Haziqy ke tengah jalan biar masuk hospital anak orang ni.

“Kalau dah namanya jodoh. J-O-D-O-H. Tak kira cepat atau lambat. Saya yakin kata hati saya.” Siap diejanya lagi perkataan jodoh kepada Zehra.

Zehra menghela nafas panjang sambil menenangkan hati sendiri. Mengapakah hidupnya ditakdir untuk bertemu dengan coffee boy? Kenapa dan kenapa? (tragik bebeno)

“Dahlah, saya ada hal lebih penting dari bercakap dengan awak. Merepek aje lebih.” Zehra terus menapak pergi. Hati yang sudah tak keruan mendengar setiap bicara Haziqy membuatkan langkahnya kian laju.

Haziqy tersenyum lebar melihat Zehra berlalu pergi. Dia tahu dia telah berjaya menggetarkan hati gadis simple and sweet itu. Jika tidak masakan Zehra berlalu begitu sahaja.

Tanpa Zehra dan Haziqy sedari, ada seorang gadis yang melihat mereka berdua di balik cermin dari dalam kedai haiwan tersebut. Gadis tersebut mengetap bibirnya tanda tidak berpuas hati.

2 comments: