Tuesday 5 January 2016

Pergi Sekolah Ya, Dik...

Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum dan hai semua...


Copy terus dari Google.

Macam mana persekolah di tahun baru, adik-adik?

Umur dah meningkat.

Mungkin ada yang tahun ni baru nak masuk prasekolah, sekolah rendah, sekolah menengah.

Mungkin juga ada yang tahun ni perlu menghadapi peperiksaan yang boleh buat jantung korang rasa macam nak melompat keluar dari badan korang. UPSR, PT3, SPM.

Owh, ya... semua peperiksaan itu memang akan membawa anda ke dunia sebenar. (kecoh sangat hampa bila ada orang dok kata Welcome The Real World. depa nak bagi semangat tu. hang ja yang tak faham) -_-

Lepas UPSR, korang akan hadapi sebuah dunia sebenar manusia-manusia yang sudah akil baligh. Sebelum ni even korang dah akil baligh (perempuan selalunya) tapi korang masih lagi penuh dengan sifat kanak-kanak Ribena gara-gara persekitaran.

Duduk dengan budak darjah 1 yang dok main nenek kebayan, macam mana nak matang kalau hati dok kata...

"Jomlah pi join depa!"

Dah masuk sekolah menengah, waktu stres aje korang boleh nampak ada segelintir yang dok main balik 'Assalamualaikum, kum apa, kumbat, bat apa, batman' (pernah buat waktu stres :P) 

Habis PT3, the real world korang adalah korang akan berada dalam kelompok yang sekepala dengan kau. Aliran yang kau ambil akan membawa korang ke jalan yang diredai oleh kepala otak korang. Ceh, diredai! Tak boleh blah.

Tapi, yup... kalau korang salah masuk aliran, jawapannya... STRES dan rasa macam nak menari ala-ala pesta muda-mudi Puan Sri Saloma dekat depan kelas. Jadi, sebelum menyesal, cepat-cepat bagitau cikgu yang korang nak tukar aliran.



Ini bila dah peperiksaan akhir tahun tingkatan 4 baru nak bagitau cikgu, nak tukar kelas... lupakan dan reda ajelah. Dah nak SPM dah tingkatan 5 nanti. It's too late! Jadi, bagitau awal-awal bila dah dapat rasa macam tak boleh bawa. Tak payah nak paksa otak kau tu.

Kau ingat kau Megamind? (megamind apakah, Fitri ni?)

Habis SPM, kau akan mula menanam anggur tak berbuah macam Fitri. Hehehe... tak semua orang jadi penanam anggur yang berjaya macam Fitri. Kawan Fitri ramai aje yang kerja. Ada juga yang dah pandai buat bisnes.

Ada juga yang bakal naik pelamin. Fitri naik pelamin? Tunggulah, putera kayangan Fitri tak tiba lagi. Dahlah ada orang kampung bapak dah cakap dekat mak...

"Lepas ni dapatlah menantulah awak."

Fitri - 

Itu okey jugalah, Fitri dah habis sekolah baru nak cakap. Yang lagi win waktu Fitri nak ambil PMR dulu, ada mak cik tu direct tanya kat Fitri...

"Bila nak kahwin?"

Oh My Allah... apakah ini semua? -_-

Apa-apa pun, pesanan tanpa tajaan dari hakak yang poyo yang akan datang ke sekolah untuk ambil result SPM ini nanti untuk adik-adik...

- Hormat guru korang. Jangan mengumpat belakang-belakang sebab nanti korang akan rasa satu perasaan penyesalan yang bukan sedikit. Tak suka cikgu tu diam aje. :')

- Hargai kawan korang mungkin itu kali terakhir korang jumpa kawan korang. Mungkin korang tak pun kawan korang akan pindah. Waktu tu korang boleh nyanyi lagu Rindu Serindu Rindunya aje. Nak peluk diorang tak boleh dah sebab diorang dah pindah. T_T

- Hargai usaha guru korang buat kelas tambahan. Korbankan sikit cerita Korea, drama Melayu, Mentor korang tu. Bukan masa korang aje yang terpaksa dikorbankan. Guru pun mengorbankan masa mereka untuk anak-anak murid.

- Enjoy your school life! Tetiba speaking. Ahaksss... dah habis sekolah nanti korang mesti akan rindukan sekolah. Believe me. ;)


Oh ya, Fitri ada ambil order untuk novel-novel kak Elee Mardiana - Takkan Ku Lepaskan Dia, Kalau Dah Jodoh, Pemburu Rindu, Di Sebalik Wajah, Cinta Seorang Kekasih, Encik Abangku Romantik.

Setakat ni Fitri baru update untuk Takkan Ku Lepaskan Dia. (tekan gambar di bawah untuk ketahui bagaimana korang boleh order dengan Fitri) Novel kak Elee yang lain, insyaAllah Fitri akan update nanti. ^_^


Wassalam. Tata. Thanks sudi baca Fitri merepek. ^_^

2 comments:

  1. welcome to the real world ! hahahah. nyampah tau, sekarang diri ni duk rindu sekolahhh hahahahh.

    ReplyDelete