Friday 5 June 2015

Homemade McFlurry Oreo

Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum dan hai semua...

Sebelum memulakan perkongsian merepek Fitri, banyak-banyakkan bersabar untuk Sabahan yang berada di Sabah atas kejadian gempa bumi pagi tadi. Ada hikmahnya kenapa perkara ini berlaku. Jangan cepat mengeluh dan mengalah. Insya-Allah, pasti ada hikmahnya...


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

Perggghh..... cuti sekolah ni kejenya menghadap blog cari resipi best2 lepas tu berdesup pi cuba buat. Hahaha... entah muat entah idok baju sekolah ni nanti. Tapi nasib baiklah sekolah aje terus puasa. So, bolehlah tutup kemontelan hasil menternak lemak waktu cuti sekolah ni. Ngehngehngeh....

Okey, hari tu kek milo, lepas tu yaki-yaki, kali ni Fitri cuba buat aiskrim pula. Akma pernah bagi resipi macam mana nak buat aiskrim tapi itu dua tahun lepas punya cerita. Bajet kengkonon otak ni kuat mengingat, tak adalah salin resipi yang dia bagi. Lepas tu lupa, lepas tu malas nak tanya, lepas tu tunggu pergi kedai je baru dapat makan aiskrim.

Muahaha... padan muka kau!

So, akhirnya penyesalan tak berpenghujung tu telah pun diubati setelah Fitri terjumpa resipi yang ohsem giler bak hang kat blog yang ohsem juga ni. Blog Sihatimerahjambu. Rajin juga pi jenguk-jenguk blog kak Azhafizah ni sebab suka tengok wordless yang kengkadang boleh buat Fitri tersengih kambing.

Tapi yang bestnya, resipi-resipi yang simple dan sedap yang dikongsi oleh kak Azhafizah. Simple dan sedap giler bak hang. Dahlah comel-comel pula tu. So, dok scroll punya scroll, terjumpa resipi aiskrim oreo ni. Akibat tak sabar yang melampau, semalam tengok, hari ni terus ajak mak pergi kedai beli beberapa bahan yang tak ada. Ni resipi dekat blog kak Azhafizah - Aiskrim Oreo.

Sedap, weyhhhh...


Ni gambar tadi, makan sambil layan SIS kat tv9.


Ni alkisahnya tak penyabar, tak keras lagi dah makan. Muahaha...

So, resipinya adalah seperti yang berikut... [Fitri ubah sikit... sikit je, tak banyak pun daripada resipi daripada blog kak Azhafizah]

Bahan-bahan :
  • 1 tin susu cair
  • 4 sudu besar susu pekat [kalau tak suka manis, boleh guna 3 atau 2 sudu je sebab susu cair pun manis]
  • 1 sudu kecil esen vanila
  • 1 sudu besar ovalette [make sure halal ya, awak]
  • 1 paket besar oreo

Cara-cara :
  1. Buangkan krim oreo. Kita nak pakai biskutnya saja. Tumbuk atau blender tapi jangan sampai hancur sangat. Means crumbs oreo tu tak halus.
  2. Masukkan susu cair, susu pekat, esen vanila dan ovalette ke dalam satu bekas dan putarkan sehingga gebu. Fitri putar selama 10 minit.
  3. Masukkan 3/4 daripada oreo yang kita tumbuk/blend tadi. Putar lagi lebih kurang 3 ke 4 minit.
  4. Masukkan ke dalam bekas.
  5. Taburkan baki oreo crumbs ke atas icecream-to-be kita tadi.
  6. Masuk dalam freezer dan tunggu untuk semalaman kalau nafsu nak makan aiskrim tu tak memuncak. Muahahaha.... Fitri, baru 2 jam masuk freezer dah melantak habis satu bekas. Bekas comel ajelah. Tapi tak jadi aiskrim lagi. Masih cair tapi dah mula ada tekstur aiskrim.

Nilah sebabnya kenapa oreo tu jangan hancur sangat.
Best bila menggigit sebab boleh rasa biskut oreo tu.
Lagipun McFlurry Oreo pun oreo dia tak hancur sangat, kan?
Hahaha... dah berapa tahun entah tak pergi McD.
Tak nak pergi, pun. =P



Untuk bekas pink ni dah jadi aiskrim dah. Perrgghh... nikmat engko, saat aiskrim tersebut menjejakkan aisnya ke atas lidah Fitri. Muahaha...

So, kalau korang rajin plus dah ada bahan, jangan segan untuk membuatnya. Dijamin korang puas hati. Tapi kalau nak tambah itu ini pun boleh. Ikut suka hati koranglah. Aiskrim korang, kan? Heeee... Bye! Aiskrim sedang memanggil namaku di dalam freezer.

Wassalam. Tata. Thanks sudi baca Fitri merepek. ^_^

2 comments:

  1. ok. Tggu rajin datang dulu tanpa segan nak buatnya hihi :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe... takpe, kalau rajin buat.. tak rajin, tunggu rajin.. ^_^

      Delete